Múltkori blogbejegyzésünk folytatásaként bemutatunk további 4 kreatív technikát, miként taníthatjuk meg gyermekeinknek hogyan is találhatják meg a legmélyebbről jövő, valódi álmaikat és hogyan készíthetnek mellé egy valóban tartható akciótervet. Kezdjünk is bele!
4. 3 csillag és egy kívánság játék
A 3 csillag szimbolizálja gyermek képességeit, elért céljait. Alaposan beszéljétek át, azokat hogyan valósította meg. Voltak nehézségei? Vagy könnyedén ment? Esetleg több lépésben? Ha ezt valóban körültekintően kielemeztétek, akkor jöhet az a kívánsága, azaz célja, amit el szeretne érni. Bátran kérdezd meg tőle, hogy mi az amit, ő szerinte tehet azért, hogy ez az álma valóra váljon? Magyarázzuk el neki, ennek a célnak a teljesülése nem véletlenek sorozata lesz, hanem tudatos döntéseké. Hiszen döntenie kell arról, hogyan, mikor és milyen lépésekkel valósítja meg. Kiemelten fontos, hogy az elhangzottakat részletekbe menően kiterjedően írjátok le.
Gail Matthews pszichológus professzor kutatásai szerint 42%-kal valószínűbb, hogy elérjük céljainkat, ha le is írjuk őket. Továbbá Dr. Matthews szerint az is nagy súllyal bír, ha elmondjuk terveinket egy olyan embernek, aki hisz bennünk és azok megvalósulásában.
5. Tegyünk fel vicces kérdéseket
Bátran tegyünk fel mókás és nem valósághű kérdéseket. Mint például mi lenne a három kívánságod, ha kifognád holnap az aranyhalat? Milyen szuperképességet szeretnél magadnak? Az csak természetes, ha ezen kérdésekre nem valósághű válaszokat is kapunk, viszont utána beszéljük át velük, hogy nem az aranyhalra kell várni, hanem ő saját maga vegye kézbe élete irányítását. És bár lehet nincs meg az áhított szupererő, viszont ezer más képesség ott van benne és ha ezekre fókuszál, elérheti a céljait.
6. Érdeklődési körök vizsgálata
Az idősebb gyermekeknek egyfajta önismeret, ha összegyűjtik mi az, ami igazán érdekli őket. A tudomány vonzza figyelmüket? Esetleg a sport? Netalán a művészetek? Nézzük meg mi a közös ezekben a területekben és kaphatunk néhány ötletet, mi lehet számukra az igazán fontos. Például szeret rajzolni és kedveli a rajzfilmeket? Szívesen kipróbálná magát grafikusként és képregényeket rajzolna?
7. Lépcsőzetes célok kialakítása
Tizenéves csemetéink ezen vizuális lépcső segítségével lebonthatják a szemük előtt lebegő céljaikat könnyen megvalósítható lépésekre. A lépcső tetején a hőn vágyott álmuk szerepel, a lépcső aljában pedig az oda vezető első lépés. Ezt követi majd a második és harmadik lépés. Rendeljünk határidőket is az egyes teendőkhöz, akár rajzolhat is, írhat is mellé, minden olyan jól jön, amely buzdítja őket a céljaik elérésében. Például ha a gyerkőc szeretne bekerül az iskolai focicsapatba, akkor mindennap gyakorolja a labdavezetést, elmegy 30 percet futni, a barátaival hetente játszik 2 meccset, részt vesz a félév során 5 házi bajnokságon.
Bár eleinte a gyermekek nem szeretnek részt venni a célkitűzésekben, azonban a fentebb felsorolt technikák alkalmazásában számukra is szórakoztatóbbá válik a feladat. Ha sikerül átadni nekik ennek a szeretetét, úgy határozott és sikeres egyénekké cseperednek.